Zoeken

ADEMEN

Ademen = doen wat van nature komt. Het is het eerste wat je doet als je op deze wereld komt en het laatste wat je doet voor je het verlaat.


Onze ademhaling is een onbewust proces dat we duizenden keren per dag doen. Dat zorgt ervoor dat we het belang van een goede ademhaling vaak over het hoofd zien. We zijn ons niet bewust van onze adem. We nemen haar voor lief. Totdat we een keer letterlijk in ademnood komen en ervaren hoe essentieel onze adem is.


Weet jij waar je ademt in je lichaam? Adem je hoog in je borst of laag in je buik? Heb je vaak het gevoel dat je buiten adem bent? Lees dan verder.


Iedereen neemt tijdens het ademen zuurstof op uit de lucht. Dit gaat via je luchtpijp de longen in en komt het vervolgens in je bloed. De bloedcirculatie in je lichaam zorgt ervoor dat het je spieren en organen bereikt. Een belangrijk proces, want zonder zuurstof kunnen je cellen geen eiwitten, koolhydraten en vetten verbranden. Bij het uitademen verlaat koolzuur ons lichaam.


Wist je dat maar liefst 80% van de bevolking maar 30% van hun longcapaciteit gebruikt? Dat zijn grote cijfers. Om een verkeerde ademhaling te voorkomen, is het belangrijk om eerst te begrijpen wat wordt bedoeld met een slechte ademhaling. Spanningen, angst, oververmoeidheid en overbelasting kunnen de oorzaak zijn van een onregelmatig ademhalingspatroon. Hierdoor maakt je lichaam de stresshormonen cortisol en adrenaline aan. Door deze hormonen kun je last krijgen van benauwdheid, duizeligheid, prikkelingen in de ledematen, flauwvallen en zelfs pijn op de borst. Een verkeerde ademhaling is te herkennen aan de volgende punten:

  • Je ademt regelmatig door je mond

  • Je moet regelmatig zuchten en/of gapen

  • Soms voel je je duizelig of licht in het hoofd

  • Je houdt je adem in of ademt onregelmatig

  • Je ademt oppervlakkig (niet door de buik)

  • Je ademt te vaak en snel

  • Tijdens het ademhalen maak je teveel geluid

  • Soms heb je ‘luchthonger’, waarbij je het gevoel krijgt alsof je niet diep genoeg ademt.

Na veel onderzoek blijkt dat een goede ademhaling een hele waslijst aan positieve invloeden op je lichaam met zich meebrengt. Je immuunsysteem wordt sterker waardoor je minder bevattelijk bent voor ziektes en temperatuurwisselingen. Je bloeddruk wordt verlaagd zonder invloed van medicijnen. Het verscherpt je focus, je creatieve proces en het zorgt voor een langere levensduur.

Door goed te ademen krijgt je brein een optimale hoeveelheid zuurstof binnen om goed te functioneren en versterkt dit je mentale helderheid.


Tip: Probeer eens de 4-7-8 ademhaling. Kom ontspannen zitten op de grond of op een stoel. Wanneer je op een stoel zit, zorg dat je beide voeten plat op de grond hebt staan en je benen in een hoek van 90 graden zijn. Adem in en uit door je neus. Adem 4 tellen in, houd je adem 7 tellen vast en adem 8 tellen uit. Probeer dit enkele minuten vol te houden en voel na.

11 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven